1595
04:32
09.04.2017

T.C.

BURDUR VALİLİĞİ

MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

 

 

DEĞERLER EĞİTİMİ YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1-

a) Öğrencilere; Türkiye Cumhuriyeti Anayasası´na, demokratik ilkelere, insan haklarına, çocuk haklarına ve uluslar arası sözleşmelere uygun olarak haklarını kullanma, başkalarının haklarına saygı duyma, görevini yapma ve sorumluluk yüklenebilen birey olma bilincini kazandırmak,

b) Evrensel kültür değerlerini tanıyan, bu değerleri benimseyen ve saygı duyan, bilgi ve gerçek hayatta rehberlik edecek ahlaki değerlerle donatılmış; kendine güvenen, sistemli düşünebilen, girişimci, plânlı çalışma alışkanlığına ve eleştirel bakış açısına sahip, estetik duyguları ve yaratıcılıkları gelişmiş bireyler yetiştirilmesini sağlamak,

c) Öğrencilerin; milli, manevi ve kültürel değerlerini tanıyan, bu değerleri benimseyen ve saygı duyan; kendilerine, ailelerine, topluma ve çevreye olumlu katkılar yapan, iş birliği içinde çalışan, hoşgörülü ve paylaşmayı bilen, bireysel ve toplumsal sorunları tanıyan ve bu sorunlara çözüm yolları arama alışkanlığına sahip, üretken bireyler yetiştirilmesini sağlamak,

d) Öğrencilerin; kişisel, toplumsal tüm kaynakları ve zamanlarını etkin, yerinde ve verimli kullanan, okul ve çevresindeki sosyal yaşamın ahlaki ve etik değerlere uygun olarak şekillenmesine katkıda bulunan, bilimsel süreçlere ve ahlakî değerlere uygun olarak karar veren, temel insanî değer ve erdemlerle donatılmış ve bu değerlere karşı duyarlı olan ve bunları davranışa dönüştüren, edindiği değerleri gelecek nesillere aktaran bireyler olmalarını sağlamak,

e) Okullarda akademik başarı kadar önemli olan değerler eğitimi uygulama bilincinin tüm eğitim çalışanlarında ve ailelerde oluşturulmasını sağlamak ve değer farklılıklarının zenginlik olduğu bilincini kazandırmaktır.

Kapsam

Madde 2-

Bu yönerge Burdur İlindeki tüm resmî ve özel okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarındaki öğrencilere yönelik Değerler Eğitimi kapsamında yapılacak olumlu tutum ve davranışları kazandırmaya yönelik çalışmalarda, İl/ilçe Millî Eğitim Müdürlüğü, Okul Müdürlükleri ve öğretmenlerin yapacağı faaliyetlerle ilgili usul esas ve çalışmaları kapsar.

Dayanak

Madde 3

Bu yönerge, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, 18. Milli Eğitim Şurası Çalıştay Raporu ve 2010/53 Sayılı (İlk Ders Konulu) Genelgeye dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4-  Bu yönergede geçen;

a) Millî Eğitim Müdürü: Burdur İl Millî Eğitim Müdürünü

b) Millî Eğitim Müdür Yardımcısı/ Şube Müdürü: Eğitim öğretim işlerinden sorumlu Müdür Yardımcısı veya Şube Müdürünü,

c) Değerler Eğitimi İl Komisyonu: İl Milli Eğitim Müdürü veya görevlendireceği Eğitim-öğretim işlerinden sorumlu Milli Eğitim Müdür Yardımcısı/Şube Müdürü başkanlığında, eğitim denetmeni, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okul müdürlerinden Milli Eğitim Müdürlüğü’nce görevlendirilecek birer temsilci ile Ar-Ge Birimi temsilcilerinden oluşan kurulu,

d) Değerler Eğitimi İlçe Komisyonu: İlçe Milli Eğitim Müdürü veya görevlendireceği Şube Müdürü başkanlığında, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okul müdürlerinden İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce görevlendirilecek birer temsilci ile beş öğretmenden (ikisi rehber öğretmen) oluşan kurulu,

e) Değerler Eğitimi Okul Komisyonu: Okul Müdürü başkanlığında bir Müdür Yardımcısı, varsa okul rehber öğretmeni ve dört öğretmeninden oluşan kurulu,

f) Okul Yıllık Planı: Değerler Eğitimi çalışmaları kapsamında her değer ile ilgili kazanımlara yönelik okulda uygulanacak etkinlikleri içeren planı,

 

İKİNCİ BÖLÜM

Görevler,  Uygulama İlke ve Esasları

Görevler

Madde 5-

A) Milli Eğitim Müdürünün Görevi:

1) İldeki tüm okullarda değerler eğitimi faaliyetlerinin düzenlenmesi, yürütülmesi ve denetlenmesinde görevli ve yetkilidir.

2) İl Yürütme Komisyonuna başkanlık etmek.

B) Müdür Yardımcısı/Şube Müdürünün Görevleri:

1) Milli Eğitim Müdürünün görevlendirdiği zamanlarda İl Yürütme Komisyonuna başkanlık etmek.

2) İl Yürütme Komisyonunun çalışmaları hakkında üst makamlara bilgi vermek.

3) İl Yürütme Komisyonunun değerler eğitimi uygulama çalışmalarını düzenlemek, yürütmek ve denetlemek.

C) Değerler Eğitimi İl Komisyonunun Görevleri:

1) Kurulun Görevleri:

a) Değerler eğitimi kapsamında yıl boyunca işlenecek değerleri ve zamanlarını belirleyerek, örnek yıllık plan hazırlamak, planı okullara göndermek.

b) Değerler Eğitiminin amaç ve hedefleri kapsamında ilde yürütülecek olan faaliyetleri planlamak.

c) Değerler eğitimi kapsamında, ildeki kurum, kuruluşlar ve kişilerle işbirliği sağlamak.

d) Okul, öğretmen ve ailelerin değerler eğitimi kapsamında etkin ve verimli rol almaları için gerekli çalışmaları yapmak.

e) Konu ile ilgili materyallerin ilgili yerlere dağılımını sağlamak, gerekli organizasyonları yapmak.

f) Yapılan faaliyetlere ilişkin değerlendirme raporlarını incelemek, bir sonraki değer uygulamaları için gerekli tedbirleri almak.

g) Değerler eğitimi faaliyetlerini yürütmek amacıyla ihtiyaç duyulan komisyon ve alt komisyonları kurmak.

D) Eğitim Denetmenler Başkanlığının Görevleri:

a) Değerler eğitimi kapsamında tüm okullardaki faaliyetlerin yürütülmesinde, rehberlik, denetim ve değerlendirme hizmetlerini yürütmek.

b) Eğitim Denetmeleri Başkanlığı olarak yapılan çalışmalar hakkında İl Yürütme Komisyonunu bilgilendirmek.

E) AR-GE Biriminin Görevleri:

a) Okullardan gelen değer sonu faaliyet raporlarını toplamak, takip etmek, göndermeyenler ile ilgili il yürütme kuruluna bilgi vermek.

b) Okullardan gelen değer sonu faaliyet raporlarını değerlendirmek, genel rapor oluşturmak ve en iyi uygulama yapan okulları tespit ederek il yürütme komisyonuna bildirmek.

 

F) Değerler Eğitimi İlçe Komisyonunun Görevleri:

a) Değerler eğitiminin amaç ve hedefleri kapsamında, ilçede yürütülecek olan faaliyetlerin planlamak, takip ve koordine etmek.

b) Değerler eğitimi ile ilgili ilçede yapılacak çalışmalara rehberlik etmek, çalışmaları değerlendirmek ve sonuçları il komisyonuna bildirmek

c) Değerler eğitimi çalışmalarının ilçede sağlıklı yürütülmesi için gerekli tedbirleri almak, gerekli malzeme, materyal ve diğer kaynakları temin etmek.

d) Değerler eğitimi ile ilgili ilçede yapılacak etkinlikleri incelemek, uygun olanlarına olur vermek ve izlemek.

e) Okulda yapılan ve farklılık arz eden etkinlik örneklerini ilçe genelinde uygulanmasını sağlamak.

f) Her değer dönemi sonunda, öğrencilere o değerin kazandırılmasına yönelik en başarılı çalışma yapan okulları ilan etmek ve ödüllendirmek, bu etkinlikleri il yürütme komisyonuna göndermek.

g) Değerler eğitimi ile ilgili etkinliklerde öğretmen, öğrenci ve ailelerin etkin ve verimli katılmalarını sağlamak.

h) Değerler eğitimi faaliyetlerini yürütmek amacıyla komisyonların kurulmasını sağlamak ve takibini yapmak.

ı) İlçedeki öğretmen ve idarecileri değerler eğitimi uygulaması konusunda bilgilendirmek, bu kapsamda ailelere verilecek eğitim uygulamalarının planlanması konusunda yardımcı olmak.

G) Okul Komisyonunun Görevleri

a) Okulda yürütülecek değerler eğitimi çalışmaları ile ilgili olarak öğretmen öğrenci ve velileri bilgilendirmek.

b) İl yürütme komisyonu tarafından gönderilen örnek plan doğrultusunda okul yıllık planını hazırlayıp okul müdürünün onayından sonra uygulanmasını sağlamak.

c) Okul içersinde ve dışında yapılacak çalışmaları; 1- Okulun tamamına yönelik etkinlikler 2- sınıf içi etkinlikler, 3- ailelere yönelik etkinlikler şeklinde planlanmasını yapmak.

d) Değerler eğitiminin amaç ve hedefleri kapsamında okulda yürütülecek olan faaliyetleri planlamak.

e) Öğretmenlerden gelen faaliyetlere ilişkin değerlendirme raporlarını incelemek, bir sonraki değer uygulamaları için gerekli tedbirleri almak.

f) Okul, öğretmen, veli ve ailelerin değerler eğitimi kapsamında, etkin ve verimli rol almaları için gerekli çalışmaları yapmak.

g) Değerler Eğitimi ile ilgili İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri ile iletişimi sağlamak.

h) Her değer dönemi sonunda, öğrencilere o değerin kazandırılmasına yönelik en başarılı çalışma yapan öğretmenleri ilan etmek ve ödüllendirmek.

ı) Değerler eğitimi kapsamında okulda aksayan yönleri tespit ederek, alınabilecek tedbirlere yönelik il/ilçe yürütme komisyonuna teklifte bulunmak.

i)  Konu ile ilgili materyallerin ilgili yerlere dağılımını sağlamak, gerekli organizasyonları yapmak

H) Okul Müdürünün Görevleri:

a) Değerler Eğitimini Okul Komisyonuna Başkanlık etmek.

b) Değerler Eğitiminin bu yönerge çerçevesinde okulda etkin bir şekilde planlanması yürütülmesi ve denetlenmesini sağlamak, her değer başında o değer ile ilgili düzenlenecek aile eğitiminde kullanılacak olan dokümanlarını sınıf rehber öğretmenlerine vermek üzere hazırlamak.

c) Okul Yürütme Kurulunun çalışmaları hakkında üst makamlara gerektiğinde bilgi vermek,

d) Okul iç ve dış öğeleriyle işbirliği içinde çalışmak

e) Değerler Eğitimi çalışmalarının sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile desteklenmesini sağlamak.

I) Öğretmenlerin Görevleri:

a) Okul komisyonlarınca hazırlanan Değerler Eğitimi çalışma planı doğrultusunda okul içi ve okul dışı etkinlikler yapılması için çalışmak

 b) Değerler Eğitimi ile ilgili olarak velilerin bilgilendirilmesi ve yapılacak etkinliklere velilerin katılımını sağlamak.

c) Okul ve sınıf için gerekli malzeme ve materyal temini sağlamak ve malzemelerin etkinliklerde kullanılmasını sağlamak.

d) Ayın değeri ile ilgili olarak öğrencilerle birlikte sınıf panosunun hazırlanmasını sağlamak.

e) Yapılacak zümre toplantılarında okul değerler eğitimi çalışmalarını göz önüne alarak kararlar almak.

 

Uygulama İlke ve Esasları

Madde 6-

1) İl/İlçe değerler eğitimi komisyonu her eğitim-öğretim yılı Haziran ayının 2. haftasında toplanarak eğitim-öğretim yılının değerlendirmesini yapar, bir sonraki eğitim-öğretim yılının İl/İlçe Yürütme Kurulu üyelerini belirler. İl Yürütme Kurulu Ağustos ayının 3. Haftasında toplanarak yeni eğitim-öğretim yılında işlenecek değerleri belirler.

2) İl denetmenler okullara yapacakları ziyaretlerde okul idareci ve öğretmenlerine değerler eğitimi konusunda rehberlik eder.

3) Okullarda Eylül ayının ilk haftasında değerler eğitimi toplantısı yapılır. Okulda değerler eğitimi ile ilgili yapılacak çalışmalar konuşulup tartışılır. Okul yıllık planı alt yapısı oluşturulur. Değerler eğitimi okul çalışma komisyonu oluşturulur. Okul komisyonu aşağıdaki kişilerden oluşur;

a- Okul Müdürü
b- Müdür yardımcısı
c- Dört öğretmen ( öğretmenlerin bir tanesi okul koordinatörü olacak)
d- Okul rehber öğretmeni
e- Okul aile birliği temsilcisi
f) Okul öğrenci temsilcisi

4) Okul komisyonu tarafından değerler eğitimi okul çalışma planı hazırlanır. Okul müdürünün onayından sonra uygulamaya konulur.

5) Okullarda uygun görülen yerlerde değerler köşesi oluşturulur. (Her yaprağında farklı değerin olduğu değerler ağacı olabilir)

6) Sınıf rehber öğretmenleri okul değerler eğitimi planı doğrultusunda sınıflarda yapılacak etkinlik planını çıkarır.

7) Sınıf rehber öğretmeni sınıfında yapılan etkinlikleri her değer sonunda (her ayın sonunda) bir rapor halinde okul komisyonuna sunar.

8) Okul komisyonu gelen raporları düzenler, değerlendirir ve rapor halinde ilçe komisyonuna sunar. (Okullar her ayın ilk haftası bir önceki ayın raporunu degerleregitimi15@gmail.com adresine gönderir.)

9) İlçe komisyonu okullardan gelen raporları değerlendirip, ilçe raporu oluşturarak il yürütme komisyonuna (degerleregitimi15@gmail.com) gönderir.

10) İl Milli Eğitim Müdürlüğü AR-GE birimi ilçelerden ve merkez okullarından gelen raporları değerlendirerek bir rapor hazırlar.

11) Değerler Eğitimi il komisyonu yapacağı toplantıda AR-GE birimi tarafından hazırlanan raporu görüşür, bir sonraki uygulamaya yönelik gerekli tedbirleri alır ve başarılı çalışmaları ödüllendirir.

12) Sene başında belirlenen değerler, farklı etkinliklerle öğrencilere ve velilere verilerek bunların davranış haline getirilmesi, ilerleyen süreçte de önceki değerin pekişmesi için tekrarlar yapılması sağlanır.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hazırlama ve Değişiklik

Madde7-
Bu yönerge Burdur İl Milli Eğim Müdürlüğü tarafından oluşturulan değerler eğitimi komisyonu tarafından hazırlanmış olup gerektiğinde yönergede yapılacak değişiklikler il komisyonunun teklifiyle Burdur İl Milli Eğim Müdürlüğünce oluşturulacak komisyon tarafından yapılacaktır.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yürürlük

Madde 8-
Bu yönerge Burdur Valiliğinin onayından itibaren yürürlüğe girer.

 

 

 

Yayın Tarihi: 09.04.2017